تبلیغات
علوم محیط زست Environmental Science - بودن یا نبودن، مسئله این نیست!

علوم محیط زست Environmental Science

یادمان باشد محیط زیست میراث گذشتگان نیست، آن را از آیندگان به امانت گرفته ایم.

مدیر سایتسیما سفیدیان

به سایت ما خوش آمدید

آرشیو مطالب

لیست کامل مطالب سایت

آخرین عناوین
موضوعات
پیوندها
روزانه ها
امکانات سایت
آمار کل
بازدید
امروز
بازدید
دیروز
بازدید
ماه قبل
بازدید
این ماه
بازدید
آخرین بازید
بروزرسانی
نعداد مطالب
مطلب
نویسندگان
چهارشنبه 23 شهریور 1390  ساعت 21:36 نظرات
نویسنده: سیما سفیدیان
چندی پیش که برای انجام نمونه برداری در راستای پایان نامم ، از تالاب آلاگل با دوستانم برمیگشتم متوجه پرچم های قرمز رنگی شدیم که به موازات جاده هر چند ده متر در زمین کاشته شده بود! از کارشناس محیطزیستی که همراه ما بودند شنیدم که این همان مسیر راه آهن است. آنجا بود که فهمیدم که جریان پروژه ی راه آهن ایران -ترکمنستان جدیست. راه آهنی که نویدبخش توسعه و آبادانی استان گلستان لقب گرفته است. اما انگار مثل همیشه عبور دادن آن از دل زیستگاههای حیان وحش مهم نیست!

سرپرست وزارت راه و ترابری گفت: با احداث 82 كیلومتر راه‌آهن، شبكه ریلی كشورمان از مرز اینچه برون (ناحیه اترك در شمال گرگان) به راه ‌آهن تركمنستان و سپس قزاقستان متصل می‌شود. 

تالاب صوفیکم

این بار نوبت تالاب صوفی کم است تا مهمان طرح های توسعه ای ما که اصلا در آن ارزیابی اثرات نوسعه مطرح نیست، باشد.


جاده یا راه آهن، این گونه مسیرهای پر تردد دارای اثرات تاخیری هستند، برای مثال تاثیرات منفی واقعی جاده بر روی تالاب،چند سال بعد نمایان می شود، مثل یک بیماری خاموش!!! 

مطمئنا این اثرات تنها دامن گیر تالاب صوفی کم نیست، راه آهنی که می گذرد چشم انداز زیبایی خواهد داشت، تالاب بین المللی آلاگل در سمت شرقی آن پیداست و آن سوتر تالاب های  بین المللی آجی گل و آلماگل نیز از این پدیده بی بهره نخواهند ماند. تالابهایی که هر چند وقت یکبار با خشک شدن دست و پنجه نرم می کنند، حالا باید باز هم با اثرات توسعه دست به گریبان شوند.


در خبرها خواندم ؛  
این خط آهن با توجه بین المللی بودن و حجم ترددی که در آن انجام می شود در مهاجرت پرندگان به این تالاب اختلال ایجاد می کند.

خب این هم کاملا طبیعیست!! هر که از دانش محیط زیست هم اندک معلوماتی داشته باشد، متوجه تغییراتی که در زیستگاه حیات وحش به خصوص پرندگان مهاجر، پدید خواهد آمد، می شود!

مسئله نبودن این راه آهن نیست، فکر نمی کنم هیچ بشری مخالف توسعه و آبادانی سرزمین خود باشد، حتما راههای بهتری یرای این راه آهنی وجود دارد همان طور که برای جاده ی پارک ملی گلستان وجود داشت، تالاب میانکاله را فراموش نکردیم!

با خودم فکر کردم تالاب هایی که با عنوان شکار ممنوع حفاظت می شوند و یا اصلا در لیست حفاظتی سازمان محیط زیست نیستند و حریمی برای آنها وجود ندارد اگر مرز اکولوزیکی مشخصی داشتند ( کاری که من قصد دارم برای تالاب آلاگل انجام بدم) باز هم مجریان توسعه بهانه ای برای توسعه ی بیجا داشتند؟ جوابم حتما آری خواهد بود!!

قضاوت با خودتان، بر سر دریاچه ی ارومیه به عنوان بزرگنرین دریاچه ی داخلی ایران، تالاب بین المللی، پارک ملی و ذخیره گاه زیست کره چه آمد؟ بر سر دیگر تالاب های با ارزش ایران چه آمد؟ دوست ندارم بنویسم سرنوشت این تالاب ها هم همین خواهد بود، اما ...!!!!

نظرات مطلب
  • nima majidazar   شنبه 12 آذر 1390 17:53

    salam khanome sefidyan
    webloge jalebi dariid vali updatetsh male keie???????
    manam daneshjoe mohite zist hastam va alan dar morede ye matlab migardam ke giram nemiad
    age to archiveton hast lotf konid bezariid too web
    موضوع: فرق ارجحیت زیستگاه و مطلوبیت زیستگاه
    ba tashakore faravan

    • سیما سفیدیان

      ممنون از شما!
      آپدیتش که مشخصه از قسمت آمار وبلاگ!

      خوشبختانه ولی برای وبلاگ متاسفانه،همه درگیر پایان نامه هستیم و کمتر به وبلاگ سر میزنیم!
      اما حتما، سعی خودمونو میکنیم !

  • لیلا   شنبه 16 مهر 1390 11:44

    خداییش تو کشور ما از واژه محیط زیست فانتزی تر پیدا نمیشه!!! یه عده الکی دور خودشون می چرخن، قانون وضع میکنن، طرح تصویب می کنن و دلشون خوشه!
    خوش باشن!

  • فلامینگو   شنبه 2 مهر 1390 23:31

    متاسفانه تالابها که از زیستگاه های بی نظیر و غنی محسوب می شوند از کمترین پشتوانه حمایتی برخوردار هستند و تجاوزات به آن بسیار صورت می گیرد و نبودن مرز مشخص به قول شما دست متجاوزان را بازتر گذاشته است...

  • میثم   شنبه 26 شهریور 1390 21:04

    سلام.وبلاگ زیبایی دارید.ما هم از جنس خودتونیم.به ما هم سر بزنید...........

  • علی(دانش)   شنبه 26 شهریور 1390 17:15

    سلام.آخه تو بگو یه جای سالم میشه دید.نمیدونم آخرش چی میشه.میگن اخر همه چیز خوبه امیدوارم اینبارم اینطور باشه.مرسی

  • df   شنبه 26 شهریور 1390 11:15

    کسایی که در سازمان هستند بایستی جوابگوی نسل حاضر و اینده باشند و هنوز که عملی نشده بایستی کاری کرد

  • وحید زمانی   جمعه 25 شهریور 1390 10:23

    سازمان به اصطلاح حفاظت محیط زیست یک سازمان کاملا تشریفاتیه که فلسفه وجودش تائید کردن طرح های توسعه است. سازمانی که بودجه خودش رو از نهادهایی میگیره که دارن جاده میزنند دیگه چطوری میتونه جلوشون رو بگیره؟؟؟ صحبت کردن از توقف جاده به دلیل مخاطرات محیط زیستی در شرایط ما فانتزیه چه برسه به عمل کردنش...

  • مایسا   پنجشنبه 24 شهریور 1390 22:30

    ای بابا! ما که دیگه متأسفانه عادت کردیم به این خبرها!
    الان زمونه ایه که با شنیدن خبر خوب تعجب میکنیم.

  • sara   چهارشنبه 23 شهریور 1390 22:57


    جواب دست اندرکاران : بودن یا نبودن؟؟؟ مسئله ای نیست!!


    کلا خودشونو درگیر مسئله ها نمیکنن!!...

وبلاگ ها و سایت های تخصصی و غیر تخصصی محیط زیست بسیارند اما این منجر نشد تا سهم خودمان را در تهیه ی یک وبلاگ محیط زیستی ادا نکنیم. روزی که قدم در این راه گذاشتیم اطلاع چندان زیادی نداشتیم، باشد تا دست نوشته های ما رهنمون دیگران شود.
مطالب این وبلاگ پیرامون علوم مختلف محیط زیست، عکس، اطلاعات متفرقه و تجربه هایی است که در این چند سال بدست آورده ایم!
به این امید که زودتر به هدفمان برسیم، که همانا به کارگیری دانشمان در حفاظت و حمایت محیط زیست بکر و اصلاح محیط زیست تخریب شده در تمام تنها سیاره ی زیستای موجود است.

درباره سایت
آرشیو
نویسندگان
تقویم
کلیه حقوق این سایت محفوظ است. طراحـ ـقالبـ: ـنقاشــ